
مدیرکل آموزش و پرورش استان فارس از مشارکت فعال بیش از ۷ هزار و ۵۰۰ مدرسه این استان در طرح «نماد» (نظام مراقبت اجتماعی دانشآموزان) در سال جاری خبر داد.
فرشید قاسمی امروز، ۲۰ فروردین ۱۴۰۴، در جلسه بررسی اقدامات مربوط به این طرح، هدف اصلی از اجرای آن را مراقبت از دانشآموزان در برابر رفتارهای پرخطر و آسیبهای اجتماعی عنوان کرد. وی تاکید کرد که در این راستا، انجام مداخلات بهموقع و مؤثر با رویکردی بومی و مبتنی بر سبک زندگی ایرانی اسلامی از اهمیت بالایی برخوردار است.
قاسمی با بیان اینکه اجرای طرح نماد و برنامههای پیشگیری از آسیبهای اجتماعی در صدر اولویتهای آموزش و پرورش قرار دارد، افزود: این طرح شامل شش فرآیند اساسی آموزشهای رشد مدار، شناسایی و غربالگری، مداخله مختصر، مصاحبه تشخیصی، درمان و حمایتهای اجتماعی و روانی است که به صورت جامع به نیازهای دانشآموزان پاسخ میدهد.
مدیرکل آموزش و پرورش فارس در تشریح اقدامات انجام شده و در دست اقدام در چارچوب این طرح، به برگزاری جلسات میز نماد، تدوین برنامه بومی عملیاتی ویژه نواحی و مناطق آموزشی، ثبت گزارشهای رصد و پایش در سامانه طرح نماد، پیگیری وضعیت دانشآموزان دارای فوریتهای روانی اجتماعی، ترسیم اطلس آسیبهای اجتماعی استان، برگزاری دورههای ضمن خدمت تخصصی برای کارشناسان، تبیین قوانین حمایت از اطفال و نوجوان و اجرای طرح قاضی در مدرسه اشاره کرد. این اقدامات نشاندهنده رویکرد فعال و چندجانبه آموزش و پرورش فارس در راستای حفظ سلامت و امنیت روانی و اجتماعی دانشآموزان است.
