
رئیس مرکز اورژانس استان تهران از برقراری ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تماس با این مرکز از ابتدای سال جاری تا کنون خبر داد.
محمد اسماعیل توکلی در نشست خبری که در سازمان اورژانس استان تهران برگزار شد، گفت: از ابتدای فروردین امسال تا کنون، مردم بیش از ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تماس با ۱۱۵ برقرار کردند که بیش از یک میلیون مأموریت در پی این تماسها انجام شد که ۱۵ درصد مرتبط با حوادث ترافیکی بود.
وی افزود: امسال ۶۱ درصد مأموریتها را آمبولانس و ۳۹ درصد مأموریتها با موتورلانس انجام شد.
رئیس مرکز اورژانس استان تهران ادامه داد: اورژانس هوایی نیز ۳۳۵ سورتی پرواز در سال ۱۴۰۳ داشت و امسال رکورد سال گذشته را خواهیم زد و ۴۰۰ مصدوم نیز با بالگرد به بیمارستان منتقل شدهاند که در حال حاضر ۲ بالگرد فعال داریم که سومین نیز به زودی تهیه میشود.
توکلی گفت: امسال ۶۲ زایمان موفق در آمبولانسهای استان تهران انجام شد. همچنین هزار و ۱۲۷ برگشت به زندگی و احیا موفق نیز در آمبولانس انجام شد.
افزایش میزان گازگرفتگی
وی افزود: متأسفانه امسال میزان گازگرفتگی نسبت به پارسال یک درصد افزایش یافت و هزار و ۸۶۷ مورد مأموریت داشتیم که ۳۷ مورد متأسفانه فوت کردند، این در حالیست که در ابتدای آذرماه فقط دو مورد داشتیم اما با افزایش سرما، این میزان تلفات افزایش یافت.
مشکلات و چالشها
توکلی گفت: تحریمها اثر بسیاری بر کار ما برای تهیه تجهیزات و خودروها دارد اما ما با ایجاد طرحهای جدید، سعی میکنیم این چالشها را رفع کنیم.
راهاندازی اورژانس اسکوتر
رئیس مرکز اورژانس استان تهران ادامه داد: از آنجایی که ترافیک تهران مشکل بزرگی است و ما نیز باید فورا بر سر بالین بیمار حاضر شویم، مخصوصا در بازار بزرگ تهران و ایام و مناسبتهای خاص، اورژانس دونده راهاندازی شد. همچنین با انجام برخی مطالعات به این نتیجه رسیدیم با یک وسیله کوچکتر از موتورسیکلت به بیمار برسیم به همین دلیل اورژانس اسکوتر نیز راه اندازی میشود که زمان رسیدن از ۳۵ دقیقه به ۱۳ دقیقه کاهش می یابد.
توکلی گفت: موتورلانس پیشرو، یکی از موفق ترین طرحهای ما است و تا به امروز ۵۰۰۰ مأموریت انجام داده است که در زمینه خریداری این موتورها، خیرین نیز به ما کمک کرده اند.

کاهش حوادث ترافیکی
وی درباره حوادث ترافیکی افزود: در سال ۱۴۰۳، ۱۵۰ هزار مأموریت ترافیکی داشتیم که امسال این آمار نسبت به سال گذشته ۱۱ درصد کاهش یافته است و این نتیجه خدمات خوب پلیس راهور است.
کاهش مزاحمتهای تلفنی
رئیس مرکز اورژانس استان تهران ادامه داد: در حوزه مزاحمتهای تلفنی، با کمک رسانهها و قوه قضائیه، میزان تماسهای مزاحم از روزی ۱۵۰۰ تماس به ۵۰۰ تماس کاهش یافت و امسال در مجموع ۱۱۲ هزار تماس مزاحم داشتیم.
اقدامات انجام شده برای بهبود خدمات
- انجام پایش و اخذ نوار قلب در آمبولانسها
- استفاده از نرم افزار گلاسکو برای تفسیر نوار قلب و اعزام سریع بیمار
- کاهش زمان رسیدن موتورلانس و آمبولانس به محل حادثه
- بهرهبرداری از ۳۰۵ پایگاه اورژانس و افتتاح ۲ پایگاه جدید
حوادث چهارشنبه سوری
توکلی گفت: تاکنون ۱۱ مورد حادثه چهارشنبه سوری داشتیم که مورد فوتی نیز داشتیم بنابراین از مردم درخواست میکنیم این نوع حوادث را جدی بگیرند تا با مشکلات غیرقابل جبران آن درگیر نشوند.